Joko olet perehtynyt uuteen mediajakoon? Ostettu media on kaikkea, minkä rahalla saa, omaan mediaan vaikutetaan itse ja ansaittua mediaa on näkyvyys oman toiminnan tuloksena esimerkiksi blogeissa, suositukset, artikkelit etc. Ansaittu media on siis mainetta ja ostettu media mainontaa.

Maineen osalta uusi jaottelu puolustaa paikkaansa. Ansaittu media on aktiivisempi toimintamuoto kuin pelkkä maine. Ansaittuun medianäkyvyyteen täytyy tehdä aidosti töitä, palvelun ja tuotteen tulee olla kunnossa, asiakaspalvelun loistaa ja tiedonkulun toimia. Maine ainakin suomenkielisenä sanana on jäänyt paljon passiivisemmalle tasolle.

Ansaitsemisessa on myös mukana palkkio-ajatus. Saat sen mitä ansaitset. Siksi ansaittu media voi siis kääntyä erittäin negatiiviseksi yrityksen kannalta. Toinen kysymys on sitten kuitenkin se, onko tällaisessa tapauksessa negatiivinen näkyvyys aina absoluuttisesti ansaittua vai esimerkiksi yhden ihmisen hyvin artikuloitu, kiinnostava mielipide, josta tulee totuus. Lienee kuitenkin yleisempää, että negatiivinen kokemus päätyy julkiseen ruodintaan huomattavasti herkemmin kuin positiivinen.

Asiaa sivuten hyvä artikkeli.

Be careful out there!