Miksi yritykset bloggaavat? Kaikkihan sen tietävät, että bloggaaminen kannattaa – monessakin mielessä. Tässä pieni yhteenveto bloggaamisen hyödyistä:
Bloggaus…
…lisää uskottavuutta ja luotettavuutta. Bloggaus on yksi nopeimmista tavoista osoittaa asiantuntevuutta blogitekstien käsittelemillä aihealueilla.
…lisää web-sivujen suosiota. Postaukset kiinnostavat ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita blogin käsittelemistä aihealueista. Mikäli lukijat vielä ovat kiinnostuneita bloggaavan yrityksen toiminnasta, voi blogista kehkeytyä merkittävä myyntityökalu.
…laajentaa viestin ulottuvuutta. Blogi antaa mahdollisuuden julkaista viesti myös muissa sosiaalisissa medioissa kuten Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä. Näin saavutetaan enemmän ihmisiä pienemmässä ajassa.
…lisää medianäkyvyyttä. Blogit kiinnostavat mediaa, sillä toimittajat haluavat olla tekemisissä eri alojen ammattilaisten kanssa. Mikäli osoitat blogissa olevasi alasi asiantuntija, saattaa blogitekstisi kiinnostaa toimittajia jopa enemmän kuin lehdistötiedotteet. Blogi ei kuitenkaan ole automaattisesti kiinnostava tai tehokas tiedonvälityskanava.

Miten blogista tehdään kiinnostava – kuinka saavutetaan enemmän vähemmällä? Tässä muutamia vinkkejä:
• Vie blogisi netistä löytyviin blogiluetteloihin.
• Asenna blogiisi RSS-syötepalvelu, jolloin lukijat voivat tilata postauksiasi haluamaansa kanavaan.
• Lisää blogiin lista omista suosikkiblogeistasi – ennen pitkää saat huomata, että oma blogisi on lisätty monien muiden bloggaajien suosikkien joukkoon.
• Jaa työtaakkaa: mitä enemmän kirjoittajia, sitä enemmän sisältöä ja tuoreita näkökulmia. Yhden kirjoittajan ei ole syytä ottaa yksin vastuuta blogin ylläpidosta. Ylläpitoa voi jakaa paitsi yrityksen sisällä myös ulkopuolisten, kuten PR-toimiston kokoaman kirjoittajaringin, kanssa.
• Tee postauksistasi mielenkiintoisia ja panosta asiasisällön lisäksi kieliasuun.
• Ole vuorovaikutuksessa lukijoiden kanssa. Pyydä lukijoilta palautetta esimerkiksi kysymysten muodossa.
• Kerro ihmisille blogistasi. Lisää linkki blogiisi sähköpostin allekirjoitukseesi, uutiskirjeisiin, käyntikortteihin ja kaikkiin muihin yrityksen markkinointimateriaaleihin.