Taloussanomat järjesti tänään keskiviikkona seminaarin, jonka sisällöstä vastasi Winnovation. Aiheena nyt niin kiinnostava sosiaalinen media eli SoMe. Ja kuten muutkin SoMeen liittyvät seminaarit, tämäkin oli aivan täynnä. Seminaarilinkistä on ladattavissa ainakin osa materiaalista ja keskustelua jatketaan myös LinkedIn-ryhmässä. Ihan jees ja asiasisällöltään ok – ja lisäksi ilmainen, koska Winnovation tarjosi samalla kuulijoille tietoa itsestään.

Seminaarit ovat kuitenkin muuttuneet. Osa istuu edelleen keskittyneesti, mutta sitten on joukko, jotka tekevät muistiinpanoja läppäriinsä tai iPhoneen. Eikä ne muistiot ole enää vain itseä varten, vaan ne tehdään Twitteriin tai Facebookiin – ehkä jopa waveen tai vastaavaan. Joten ne JAETAAN. SHARE on myös se sana, joka jokaisessa esityksessäkin mainittiin.

Taloussanomien seminaarin anti levisi siis heti satojen Twitterin käyttäjien silmille ja kiinnostuneet pystyivät seuraamaan tagien avulla asiaa. Parasta antia ei ollutkaan seminaarissa sanottu, vaan samaan aikaan laptopista luettu. Tuotteita ja tapahtumia, joita lavalta esiteltiin, kommentointiin samaan aikaan verkossa ja näistä viesteistä oppi enemmän kuin pelkästä puheesta. Tämä AUTENTTINEN ja REAALIAIKAINEN sosiaalisen median puoli jäi kuitenkin suurimmalle osalle paikallaolijoista mysteeriksi, vaikka siitä sosiaalisessa mediassa on juuri kyse. Sosiaalista mediaa ei ole puhuja, joka kertoo mitä yritys on sosiaalisen median saralla tehnyt vaan se käyttäjäkunta, joka samaan aikaan tietoverkkojen ja vempeleiden avulla kommentoi ja antaa palautetta.

Seminaariopetuksista tärkein oli se, että seminaarin – varsinkin sosiaalista mediaa käsittelevän – on parasta varautua hyvin myös omaan verkkopresenssiin ja johdattaa esimerkiksi jo ennen seminaaria halukkaat oikean tagin alle kommentoimaan. Seminaarikommentteja voit lukea esimerkiksi #talsa tai #smib09 -hauilla Twitterissä. Promoottori Markku Silen ilmestyikin itse hyvin pian Twitter-keskusteluun ja osoitti olevansa KUUNTELEMASSA, kuten sosiaalisessa mediassa pitääkin.