Socialmediatoday kertoo, että 80% yrityksistä ei mittaa (2009) sosiaalisen
median kampanjoitaan millään tavalla. Loput keskittyvät mittaamisessaan
kävijämäärän, verkoston koon ja brandia koskevien kommenttien laadun
tarkasteluun.

Mutta mitä arvoa on suurella kävijämäärällä, jos kävijät poistuvat palvelusta nopeasti? Mitä arvoa on verkoston koolla, jos se on passiivinen – kukaan ei keskustele, eikä kommentoi. Mitä brandin kiinnostavuudesta kertoo se, ettei sitä suositella kavereille?

Jokainen Facebookin käyttäjä tietää, että suurin osa ryhmistä kerää jäseniä, mutta ei oikein tiedä mitä niillä lopulta tekisi. Mitä arvoa on 100:n tai 5000:n jäsenen ryhmällä, jota ei pidetä systemaattisesti aktiivisena?

Olisiko tuo Facebookin serverille kerätty joukko markkinoinnin kannalta samanlainen kuin aikoinaan messuilta kerätyt käyntikortit tai kilpailukupongit, jotka on säilötty pahvilaatikkoon yrityksen arkistohuoneeseen?

Socialmediatoday ehdottaa yrityksille 10 eri näkökulmaa, joiden avulla vaikuttavuutta voisi tarkastella:

1. Social media leads
2. Engagement duration
3. Bounce rate
4. Membership increase and active network size
5. Activity ratio
6. Conversions
7. Brand mentions in social media
8. Loyalty
9. Virality
10. Blog interaction

Sosiaalinen media on helppo ottaa käyttöön, mutta vaikea pitää hengissä. Jokainen osaa luoda Facebook- tai LinkedIn-profiilin tai perustaa vaikkapa blogin, mutta vain harva saa ne kukoistamaan. Nick O’Neillin teksti täällä.