Pew Research Center teetti jokin aika sitten selvityksen, jossa tutkijat laskivat vuoden aikana suurimmissa amerikkalaisissa medioissa julkaistut teknologiaa käsittelevät artikkelit. Lopputulos ei varmaan yllätä ketään: Apple on median ykkösssuosikki. 15,1 % tutkituista artikkeleista käsitteli Applea. Toiseksi suosituimmaksi nousi Google, joka oli aiheena 11,4 % jutuista. Yllättävää ei ole sekään, että yrityksinä pienet Twitter ja Facebook olivat ilmiöinä isompia kuin ohjelmistojätti Microsoft (3 %). Applen saama julkisuus oli myös huomattavan positiivista.

Tulos on käynnistänyt keskustelun Applen mediasuosion syistä. Brian Chen, joka pitää blogia Wiredissä, löysi siihen 5 syytä:

1) Apple pitää lupauksensa. Apple tuo tuotteensa myyntiin saman tien kun Steve Jobs ne esittelee (paitsi ei päde ehkä Suomessa…).

2) Apple kertoo vahvoja tarinoita. Kun Apple julkaisee uuden tuotteen, yhtiö kertoo hyvin suunnitellun ja johdonmukaisen tarinan. Jobs on myös alan parhaita tarinan kertojia.

3) Apple suhtautuu muotoiluun vakavissaan. Applen muotoilu toimii markkinoinnin välineenä, koska media saa tyylikkäistä tuotteista tyylikkäitä kuvia juttuihinsa.

4) Applella on huolellisesti suunniteltu tuotteiden ekosysteemi. Kuluttajan on helppo ymmärtää Applen palvelujen, ohjelmistojen ja laitteiden ekosysteemiä. Toimittajien on helppo kirjoittaa Applesta lukijoilleen.

5) Lukijat vaativat Apple-uutisia. Wired-lehden hakupalvelun eniten haettu sana on iPhone ja Apple-jutut luetuimpia teknologiajuttuja. Niin yksinkertaista se on.